Lukland

  • Zvětšit velikost písma
  • Výchozí velikost písma
  • Zmenšit velikost písma
Home Zahrada

Yamaha podvodní skútry - otázky a odpovědi

Email Tisk PDF

Připravili jsme pro vás seznam nejčastějších dotazů, týkajících se podvodních skútrů Yamaha klasické konstrukce (Explorer, RDS 200, RDS 280, 220-350-500 Li), a odpovědi na tyto dotazy. Jakékoli další otázky můžete položit prostřednictvím e-mailu Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript nebo můžete zavolat na telefonní číslo +420 603 242427. dotazy_web

Skútry jezdí na elektriku?

Ano, podvodní skútry Yamaha z naší nabídky jsou poháněny elektromotory a zdrojem energie jsou baterie. Řada modelů Li je vybavena moderními Li-ion bateriemi, ostatní modely (tedy Explorer a RDS přístroje) používají olověné baterie. Baterie se liší jak konstrukcí, tak i kapacitou a rozměry - a samozřejmě cenou. Pro podrobnější informace o použitých bateriích přejděte na stránky s jednotlivými přístroji.

Jak dlouho vydrží skútr jet na nabitou baterii?

Při plně nabité baterii jsou základní údaje o době jízdy v rozmezí 60 až 90 minut za normálního způsobu použití a při zahájení používání s plně nabitou baterií. Přitom tento normální způsob použití je definován jako průměrná všeobecně určená doba, během níž je pohon skútru aktivován. To znamená, že je to jízda s běžnými přestávkami na oddech nebo pozorování podvodního světa. Jiným údajem je tzv. stálá jízda. To je doba, během níž je skútr ve vodě v nepřitržité jízdě bez zastavení. Tato doba je zhruba poloviční až třetinová proti době jízdy při tzv. normálním použití. Údaje o době jízdy jsou uvedeny u jednotlivých modelů.

Je potřeba uvědomit si, že doba jízdy na jedno nabití baterie (stejně jako rychlost jízdy) je závislá na řadě okolností a nelze ji tedy jasně dopředu stanovit. Záleží na hmotnosti uživatele, na jeho vybavení (tedy např. zda používá přídavná zařízení jako kyslíkový přístroj atd.), záleží na povětrnostních podmínkách (např. mořské proudy), na druhu vody, kde je skútr používán aj. Údaj o době použití na jedno nabití je tedy kolísavý a nelze ho stanovit zcela exaktně.

Jakou rychlostí skútr jede?

Maximální rychlost jízdy pod vodou je výrobcem uváděna pro jednotlivé modely od cca 3 km/hod (u dětského) až po cca 7 km/hod (u nejvýkonnějšího). Platí zde ovšem obdobné pravidlo jako u doby jízdy na jedno nabití baterie. Zásadní pro dosaženou rychlost jízdy je hmotnost a profil těla uživatele, tedy nejenom to, kolik váží a jak je mohutný, ale i jaké vybavení s sebou veze (např. kyslíkový přístroj aj.). Rychlost samozřejmě závisí také na tom, zda potápěč pomáhá skútru kmitáním nohama, zda k tomu má nebo nemá potápěčské ploutve atd. Také zde je potřeba uváděné údaje o rychlosti brát s určitou rezervou, protože je není možné přesně definovat.

Jak je vidět na videu, jízdě a rychlosti potápěč zcela přirozeně pomáhá pohybem nohou. Pak je jízda plynulá a i tak rychlá, jak uvádí výrobce. Tak jsou konstruovány tyto přístroje a je nereálné při uživatelsky příznivých parametrech (hmotnost přístroje, cena) očekávat raketové výkony. Podvodní skútry Yamaha jsou přístroje, které byly vyvinuty za účelem poskytnutí zábavy amatérům a možnosti dosáhnout bez námahy podvodního světa i profesionálním potápěčům, aniž by zákazník musel za přístroj zaplatit statisíce, tak jak je to u velkých přístrojů. Rozhodně umožní podvodní skútry Yamaha dosáhnout uživatelům pod vodou výkonů, kterých by bez nich zcela jistě nedosáhli. 

Jaký je rozdíl mezi rekreační a profesionální řadou skútrů? Když jsem amatér, mohu si pořídit i Li model?

Rozdělení na rekreační a profesionální přístroje zavádí takto výrobce, ale není tím řečeno, že například začátečník si nemůže pořídit a jezdit s Li modelem. Je tím spíše řečeno, že ten, kdo upřednostní cenu nad vlastnostmi, bude spokojen s modelem RDS, kdo naopak jde za skútrem s modernější konstrukcí a také lepším výkonem, zakoupí model řady Li. Kdo chce skútr vyloženě pro děti, pak je pro něj připraven Explorer. 

Základní rozdíly mezi oběma skupinami jsou tyto:

- rozdílný výkon motoru a rozdíly v kapacitě baterie, případně jiný počet rychlostních stupňů

- použitá baterie: RDS modely jezdí na olověné baterii, Li modely používají již lithiovou. Lithiová baterie je dnes zatím nejpokrokovější baterie pro spotřebiče, jezdí na ně například i elektromobily. Podává vzhledem ke své hmotnosti lepší výkon, zacházení s ní je uživatelsky příjemnější, ale zase je podstatně dražší než olověná. Olověná baterie má hlavní nevýhodu v paměťovém efektu a větší hmotnosti při menší měrné kapacitě.

- použitá konstrukce: rozdíl je zejména v tom, že modely Li jsou již konstruovány tak, aby nebylo nutné při nabíjení baterie odtěsnit celé pouzdro s baterií. Baterii tak můžete nabíjet přímo ve skútru. Naproti tomu u modelů RDS a u Exploreru je potřeba nejdříve vyjmout baterii ze skútru a pak ji teprve nabít. To znamená také odtěsnění bateriového krytu a pak opětovné zatěsnění, jakmile je baterie nabitá a vloží se do skútru. Rozdílný je také způsob práce se vztlakem.

- z výše uvedených rozdílů vyplývají samozřejmě cenové rozdíly. Skútry Yamaha se prodávají v širokém cenovém rozpětí, což umožňuje zákazníkům vybrat nejenom podle technických parametrů, ale i podle toho, co pokládají za finančně efektivní. 

Co se stane, když ve vodě skútr pustím z rukou? Neutopí se?

Otázka potopení nebo nepotopení podvodního skútru je otázkou vztlaku. Z výroby jsou podvodní skútry Yamaha konstruovány s neutrálním vztlakem pro mořskou vodu. To v zásadě znamená, že když v mořské vodě (i když i zde jsou rozdíly mezi různými druhy moří) pustíte skútr z ruky, zůstane vlastně na místě - tedy ani neklesá, ani nestoupá k hladině. Proto pokud se pohybujeme například v bazénu s neslanou vodou, takto nastavený skútr by měl začít samovolně klesat ke dnu.

Práce se vztlakem patří k základním úkonům před vlastním použitím skútru. Doporučujeme uživatelům, aby před tím, než budou přístroj v konkrétním místě používat, prověřili, jaký vztlak jejich skútr má - tak, že ho vloží do vody a pustí (ale kontrolují). Pokud se chcete potápět, pak je vhodné upravit vztlak přístroje na negativní (tedy pro klesání ke dnu), pokud naopak předpokládáte pohyb u hladiny, pak je lepší nastavit vztlak pozitivní nebo nechat neutrální. Jakým způsobem vztlak upravit je popsáno v instrukcích k používání, které se dodávají s výrobkem. Vždy si uvědomte, jaký vztlak váš přístroj má, aby nedošlo k jeho utopení a ztrátě! 

Jiné je to u modelu pro děti Explorer. Zde je již z výroby nastaven vztlak pozitivní a nedá se změnit. Skútr tak při puštění plave k hladině (opět platí, že je vhodné před použitím vztlak prověřit, neboť jsou rozdíly mezi různými druhy vody). To je bezpečnostní opatření, aby nedošlo ke ztrátě přístroje, když ho dítě opustí.

Skútr nebudu používat trvale po celý rok, spíše jen krátce. Jak ho skladovat?
Pro skladování skútru je potřeba vždy vyjmout baterii a tuto ponechat na chladnějším, suchém místě. Baterii je také nutné dobít i v době, kdy se skútr nepoužívá. U lithiových baterií alespoň jednou za půl roku, u olověných jednou za 3 měsíce. Tím se zpomalí proces postupné přirozené ztráty kapacity baterie. Doporučujeme baterii vyjmout ze skútru vždy, když ukončíte jeho použití. Nutné je to zejména u skútrů s olověnou baterií, které plynují i mimo použití. Zásadní vliv na životnost skútru a jeho součástí má dobré ošetření po použití ve slané mořské vodě. Sůl je agresivní a tak ostříkání skútru čistou neslanou vodou a následné osušení jsou nezbytné. 

Nedostane se voda k baterii? Co když se to stane?

Skútry Yamaha jsou konstruovány tak, aby při řádném dodržování zásad používání nebyl ohrožen elektrický obvod průnikem vody či vlhkosti. Zásadní je však dbát na řádné utěsnění vždy, když se bateriový prostor otevře a následně uzavírá. Jakým způsobem postupovat je uvedeno podrobně v uživatelském manuálu, který se dodává s přístrojem. Věnujte zatěsnění vnitřku stroje vždy tu největší pozornost, prodloužíte tím životnost svého stroje.

Kdyby se již stalo, že dovnitř skútru pronikne voda/vlhkost, pak to nemusí znamenat zničení přístroje. Skútry Yamaha jsou konstruovány i pro situaci tzv. náhodného zaplavení. Přístroj se v takové situaci vypne, potom je potřeba co nejdříve skútr vyndat z vody, otevřít, vylít vodu, případně propláchnout neslanou vodou a nechat řádně vyschnout. Pak by měl přístroj znovu normálně fungovat. 

Nikdy jsem skútry nepoužíval, nevím nic o údržbě ani o manipulaci. Kde se to dozvím?
Každý přístroj je vybaven uživatelským manuálem. Tam se zákazník dozví všechny základní informace jak pro přípravu skútru na používání, tak i pro práci s baterií a údržbu po používání. Je nezbytně nutné, aby uživatel dodržoval všechny instrukce. To je zásadní nejenom pro dosažení snadného způsobu používání skútru, ale také - což je neméně důležité - pro zachování bezpečnosti. Je potřeba si uvědomit, že pohyb pod vodou má svoje pravidla. Uživatelský manuál po prostudování nevyhazujte a ponechte si ho pro možnost pozdějšího použití. Pokud si nejste jisti s nějakou otázkou, pak se obraťte na prodejce přístroje, případně přímo na dovozce zboží pro radu. 

Jak je to s poprodejním servisem? Kam se obrátit s případným požadavkem na technickou pomoc a servis?
Naše společnost zajišťuje servis pro všechny výrobky, které prodává. Tedy i podvodní skútry Yamaha servisujeme a jsme schopni zajistit odbornou pomoc sami nebo u našeho německého dodavatele, pokud by se jednalo o zásadnější věci, na které zde nejsou momentálně náhradní díly.